أهلا وسهلا بك في

حياة نباتية

موقع حياة نباتية هنا لنساعد من لديهم قلب وعقل منفتح للعودة للفطرة

العودة للطبيعة 

لحب الحياة والمخلوقات التي تشاركنا الحياة على هذا الكوكب 

الحياة النباتية ليست فقط التغذية ولكن نمط حياة متكامل يشمل الطعام 

والطريقة التي نأكل بها ونتعامل بها مع الآخرين 

حياة نباتية • حياة نباتية موقع ملتقى النباتيين، حياة نباتية من أجل الحيوان الانسان البيئة والسلام
الحياة النباتية هي ان نعيش بسلام مع كل مخلوقات الأرض
تعلم أشهى الأكلات النباتية

ستجد هنا أشهى الوصفاة النباتية الصحية

تعرف على معاناة الحيوانات

الحيوانات لا صوت لها تعرف على معاناتها وكن صوتها

كيف تتعامل مع المحيط المختلف عنك

كيف تكون قوي في موقفك وتؤثر بالآخرين بشكل ايجابي

كيف تنتقل الى النباتية

موقعنا يساعدك على اتباع النباتية والاستمرام بهذا الغذاء الصحي

أهم الأبحاث العلمية

جميع منشوراتنا موثقة علميا وقمنا بترجمة العديد من المراجع

كيف تعيش بإنسجام مع الطبيعة

باتباعك للنباتية انت تساهم في تخفيف الإحتباس الحراري والتلوث

رسالة حياة نباتية

كل عام، يقتل ما يزيد عن 70 مليار حيوان بري ومئات مليارات الأسماك من أجل الغذاء بطرق وحشية، وتعتبر عقلية الافتراس والفوقية اتجاه الحيوانات مشكلة لا يتوقف ضررها علىهم بل تشمل البيئة والمناخ بالاضافة لتأثيرها على المجتمع والصحة والإقتصاد أيضاً. موقع حياة نباتية غذاء الوعي متخصص بالترويج للفكر النباتي من أجل الكثير من القضايا ومنها
من أجل السلام

يقول الحكماء كما تفكر وتأكل تكون ولهذا المثل الفلسفي أثر عميق على السلوك الانساني سواء من ناحية حسية او فكرية فكما يقول تول تسوي “طالما بقيت المسالخ موجودة،ستبقى ساحات المعارك مستعرة” وكما يقول برنارد شو “في الوقت الذي نعتبر فيه قبوراً حية للحيوانات المنحورة، كيف يمكن لنا أن نتوقع إيجاد أي ظروف مثالية على هذه الأرض؟” يتمحور لب الفكرة حول تجسد أفكارنا في اعمالنا اليومية فمن يرحم الحيوانات سيرحم اخيه الانسان

من أجل الإنسان

كل عام، يلقى أكثر من 42 مليون شخص حتفهم نتيجة أمراض مرتبطة بتناول المنتجات الحيوانية. يعتبر استهلاك منتجات الحيوانية واللحوم أحد اكبر المسببات للأمراض الشائعة من سرطانات وسمنة وامراض قلب وسكري الخ ان النباتية تعزز الصحة وترفع المناعة اتجاه الاصابة بالامراض وتزداد باستمرار اعداد الناس المهتمين بالصحة والمتبعين للغذاء النباتي كما وتزداد الابحاث التي تؤكد ان صحتك تبدأمن صحنك

من أجل البيئة

للصناعة الحيوانية أثر مدمر على البيئة فهي أكبر مسبب للتلوث حيث تسبب 18% من الانبعاثات الغازية الملوثة للهواء مقارنة ب 13% مما تسببه وسائل المواصلات وباالتالي تعتبر من احد مسببات الاحتباس الحراري الذي يشكل الخطر الأكبر على الكوكب وتعتبر المسبب الاول لقطع الغابات المطيرة واستنزاف المياه الجوفية النقية بالاضافة للمساهمة بالمجاعات العالمية بالاضافة لانتاج كميات هائلة من الفضلات التي يصعب التخلص منها

من أجل الحيوان

يتفق معظم الناس على محبة الحيوان وعدم أذيتهم من دون سبب. بالرغم من ذلك يعاني مئات مليارات الحيوانات من أبشع الظروف التي يمكن تصورها من أجل اشباع رغبتنا الغير طبيعية في تناول لحومها ومنتجاتها، الحيوانات ليست اجهزة لأنتاج البيض والحليب أو طعام يطهى ويأكل انها مخلوقات ذكية حساسة لديها وعي فردي واحساس وادراك عالي وذاكرة وشعور أمومة ورحمة لغيرها من الحوانات والبشر

عبر عن تأييدك للنباتية وحب الحيوان من خلال ثيابك وإكسسواراتك

منتجات نباتية 

ثياب نسائية بعدة موديلات وللأطفال أيضاً

اكسسوارات بشعارات نباتية

ثياب رجالية بعدة موديلات وألوان مختلفة

أشهر الأسئلة حول النباتية
والرد عليها

خلال السنوات الماضية  وردتنا الكثير من الأسئلة  على “ملتقى النباتيين غذاء الوعي” حول الحياة النباتية وحقوق الحيوان هنا بعضها مع الأجابة

ركز على فكرة ان الله حلل أكل اللحوم ولكنه لم يحرم أكل الخضراوات والفواكه. 
إذا النباتية حلال، هل نتفق على هذا؟

دعوتنا للرحمة تتوافق مع جميع الأديان وبالأخص الدين اللإسلامي الشريف، والمسيحي الرحيم الذي يدعو للمحبة والبوذي الذي يدعو للتوازن واحترام البيئة والحيوان. 

التقنين بالشريعة لا يعني الاجازة:
تقنين الشيء بالشريعة لايعني دائما إجازته واستحسانه،، فمن المعلوم أن الرق وملك اليومين ورد في القرآن ولم يرد تحريمه بالحرف ولو مرة واحدة.

هل هذا مبرر لنا لأقتناء الرق والجواري؟!

من المعروف لكل مسلم ان الله اوصى بالرحمة بالحيوانات. 

فالخلاصة اذا الله أوصى بالرحمة بالحيوانات والعناية بأجسادنا باتباع غذاء صحية ومعرفتنا ان اللحوم اليوم تؤذي اجسادنا 
فمن البديهي ان نقول ان الدين يتوافق تماماً مع النباتية وبل يشجع عليها
وهنا موضوع على موقعنا “حياة نباتية”  يشرح ذلك مع اقتباسات وشواهد من الدين الكتاب والسنة

هل النباتية حرام او حلال في الدين الإسلامي

البشر مش محتاجين يتغذوا على اللحوم علشان يعيشوا حياة صحية، وده يخلي الغذاء على اللحوم شيء غير رحيم، لأنه معناه إنه بيتسبب أولا في معاناة غير ضرورية، وثانيا في سلب حياة حيوان من غير ضرورة.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19562864/

https://www.bda.uk.com/…/british-dietetic-association…

العنصر الغذائي الوحيد اللي صعب وجوده في النظام الغذائي النباتي هو فيتامين B12، الفيتامين ده بينتج من بكتيريا في التربة، وعلشان طرق الزراعة المعاصرة وطرق تعقيم الخضار، بقى صعب الفيتامين ده يوصلنا في الخضار، علشان كدة بناخده من مكمل غذائي بيتم صناعته في بكتيريا في المعمل، موجود في كل الصيدليات.

الفيتامين ده موجود في اللحوم، بس من الأسباب الأساسية لوجوده في اللحوم هو إن حيوانات المزارع بتاخد مكمل غذائي سواء في العلف أو عن طريق الحقن، وأغلب المكمل الغذائي لفيتامين B12 اللي بيتم صناعته وبيعه بيبقا للمزارع.

الحيوانات ليهم حق الحماية من الألم علشان هما بيشعروا بالألم، زي ما البشر ليهم حق الحماية من الألم علشان هما بيشعروا بالألم، مش علشان هما “بشر”
الحيوانات ليهم حق الحياة علشان عندهم فرصة للسعادة واللذة، زي ما بنقول لما إنسان بيموت أو بيتقتل وهو شاب : ده ملحقش يستمتع بحياته. معظم الحيوانات اللي البشر بياكلوها هما في الحقيقة أطفال، بيتم ذبحهم في عمر مساوي لعمر المراهقة عند البشر، إذا مكانش عمر الطفولة كمان، مجرد ما جسمهم بيكبر كفاية بيتدبحوا، وبفضل التناسل الانتقائي Selective Breeding ، البشر اختاروا سلالات وزنها بيبقا كبير في سن صغير وزادوا من نسلها، علشان يدبحوها في سن أصغر، والعملية تبقا أسرع، البشر اختاروا السلالات المريضة بالسمنة، علشان السمنة معناها لحمة أكتر للبشر، وفلوس أكتر.

الشعور بالألم هو المؤهل للحماية من الألم، والشعور باللذة وفرصة السعادة هم المؤهل لحق الحياة، وأي صفات تانية هنحاول نقول إنها موجودة فينا ومش موجودة في الحيوانات علشان ندي لنفسنا الحق نتجاوز حقوقهم هتكون صفات اعتباطية: زي الذكاء واللغة. وده بالظبط زي ما البشر في وقت من الأوقات استخدموا لون البشرة علشان يبرروا لنفسهم العبودية، في حين إن لون البشرة صفة اعتباطية وملهاش علاقة بالحقوق.

النباتات مش بتشعر بالألم، علشان معندهمش مستشعرات للألم، ومعندهمش جهاز عصبي مركزي. الناس اللي بتقول النباتات بتشعر بالألم بيستشهدوا بدراسات هما في الحقيقة فهموها بشكل خاطئ، الدراسات ديه بتقول إن الأعشاب بتفرز روائح بتدل على إنها بتشعر بالضغط، ودراسات تانية بتقول إنها بتصدر أصوات أشبه لأصوات الصريخ. الدراسات ديه متذكرش فيها كلمة “الشعور بالألم” ومتذكرش فيها كلمة “معاناة” لأن بكل بساطة أي عالم نباتات هيقول حاجة زي كدة هيتحفّل عليه من باقي العلماء. النباتات كائن حي، وأي كائن حي بيحاول يفضل عايش -بما في ذلك البكتيريا والفيروسات- لكن ده مش معناه إنه كائن حاس Sentient Being، معندهوش وعي، ومعندهوش شعور بالألم ولا باللذة.
البناتات عندها مستشعرات للضغط والحرارة والحركة والرطوبة، لكن معندههمش مستشعرات للألم، ومعندهمش جهاز عصبي مركزي:

هنا موضوع مفصل عن هل النباتات تشعر بالألم

السلوكيات اللي بيتم تقييمها في إطار الأخلاق هي السلوكيات اللي ليها تأثير على غير الفاعل، زي إنك تساعد حد/تسبب أذى لحد، ساعتها هنقول ده سلوك أخلاقي أو غير أخلاقي علشان له تأثير على حد غيرك. والسلوكيات اللي تقييمها في إطار الأخلاق شيء عبثي هي السلوكيات اللي ملهاش تأثير على حد غير الفاعل، زي تفضيلك للون معين على لون تاني. تفتكر الغذاء على اللحوم ليه تأثير على حد غيرك ولا لأ؟ ده بيعتمد على إذا كنا هنقول على الحيوان “حد” ولا لأ، بس ديه مش مسألة رأي، ديه مسألة علم، الحيوان كائن حاس وعنده وعي؛ إذا خياراتك الغذائية ليها تأثير على حد غيرك، إذن تقييمها في إطار الأخلاق شيء مش عبثي. ده غير تأثيرها البيئي على باقي البشر على فكرة.

وهذا موضوع عن تحريم وتحليل النباتية في الإسلام

سألت نفسك قبل كدة ليه الحيوانات البرية أغلبها مهددة بالانقراض والحيوانات المدجنة لأ؟ بمنطقك، الحيوانات البرية المفروض تملى الكوكب علشان مش بناكلها، مش كدة؟
الحيوانات اللي مالية الكوكب دلوقتي هي الحيوانات اللي بناكلها، علشان البشر بيزيدوا أعدادها، علشان هي تجارة، بيلقحوها تلقيح صناعي وبيعملولها Mass breedingوده مش التكاثر الطبيعي بتاعهم ولا التعداد الطبيعي بتاعهم ، ولما أنا وأنت والناس كلها بالتدريج يبطلوا يستهلكوا اللحوم، تعداد الحيوانات ديه هيقل، علشان الطلب عليها هيقل.
ولو مش مصدق، ده تقرير عن الكتلة الحية الحالية للحيوانات المدجنة مقارنة بالحيوانات البرية:
الأمم المتحدة في محاولة لمحاربة التغير المناخي، حطوا تقرير بيقول إن النظام النباتي هو أفضل فعل فردي لمحاربة التغير المناخي، تفتكر محطوش في الحسبان قصة تعداد الحيوانات هيزيد ولا هيقل؟ تفتكر هما غير كفؤ لدرجة إنهم يحاولوا يحلوا مشكلة بيئية فيخلقوا مشكلة تانية؟موضوع الحيوانات هتزيد ده مش حقيقي، وأي عالم بيئي هيشوف إن ده إدعاء ملهوش أساس من الصحة.
الأسد كمان بياكل الغزالة وهي صاحية ولسة واعية، مبتعملش زيه ليه؟ واضح إنك مش بتاخد الأسد كمرجع أخلاقي للطريقة اللي بتاكل بيها، وهو في الحقيقة مينفعش يكون مرجع أخلاقي في العموم، مش في الغذاء بس.
الحيوانات بتغتصب بعضها، وعندهم بيدوفيليا وحتى اغتصاب جماعي، مملكة الحيوانات مش مرجع للأخلاق، ولو تقصد باعتراضك إن الحياة مش خالية من القسوة، فأنت كدة بتعترض على العدالة مش على النباتية، ولو استخدمنا منطقك هنقول “طيب ما الحيوانات بتغتصب بعضها” ، “طيب ما الحيوانات عندها بيدوفيليا”
الحيوانات مش مرجع أخلاقي علشان معندهمش فهم They are not moral agents ، لكن إحنا عندنا الوعي الكافي اللي يخلينا نعرف لما نكون بنتعدى على حد تاني، واللي خلانا نرفض أفعال زي الاغتصاب ونخترع منظومة للعدالة مبنية على الاعتبارات والحقوق.
الحيوانات كمان مش مرجع أخلاقي علشان الضرورة، هما مضطرين ياكلوا لحوم علشان يعيشوا، لكن إحنا مش مضطرين وعندنا بدائل.
 

غذاء الوعي الصفحة النباتية الأولى عربياً

صفحة غذاء الوعي هي الصفحة النباتية الأولى باللغة العربي التي تعني بحقوق الحيوان والتغذية النباتية ونمط الحياة النباتي الصرف

انتقل إلى أعلى